Het Parool is de toonaangevende nieuwsbron voor inwoners van Amsterdam en iedereen die op de hoogte wil blijven van het nieuws in deze stad. Naast het laatste nieuws uit Amsterdam, biedt de krant ook uitgebreide berichtgeving over wereldnieuws, waardoor lezers een breed en gevarieerd perspectief krijgen.
Waar staat de krant om bekend en wat is het bereik? Hoeveel vertrouwen hebben Nederlanders in Het Parool, en welke abonnementen zijn er? Je leest het allemaal in dit artikel.
Waar staat Het Parool om bekend?
Het Parool werd in 1940 opgericht tijdens de Tweede Wereldoorlog en begon als verzetskrant. Vandaar ook de naam: een ‘parool’ is namelijk een leus of strijdkreet. Tot op de dag van vandaag zijn vrijheid en onafhankelijkheid belangrijke begrippen van deze krant.
In haar beginjaren was het een landelijk avondblad. In 1950 maakte de krant een grote tijd mee, met bijdragen van talentvolle schrijvers zoals Annie M.G. Schmidt en Simon Carmiggelt, en de opname van het beroemde stripverhaal Kapitein Rob.
Het Parool is tegenwoordig een dagblad dat vooral aandacht besteedt aan het nieuws in Amsterdam. De krant is sociaal-democratisch van aard en wordt sinds 2010 uitgegeven door DPG Media.
Iedere zaterdag komt naast de krant bovendien het katern ‘Vrij’ uit en het magazine ‘PS van de Week’. ‘Vrij’ biedt een uitgebreide leeservaring, waarin aandacht wordt besteed aan onder andere kunst, eten en drinken, mode, muziek, en wetenschap. In ‘PS van de Week’ word je op de hoogte gehouden over het Amsterdamse uitgaansleven en heb je toegang tot interviews en populaire rubrieken zoals ‘Mijn Amsterdam’.
Bereik van Het Parool
Het Parool is een abonneekrant en heeft volgens de Advertentiegroothandel 149.000 lezers (doordeweeks) en 223.000 lezers op zaterdag.
Volgens Onemedia heeft het Parool een oplage van ruim 49.000 en bereiken ze 185.000 mensen per uitgave.
Wikipedia geeft aan dat de krant een bereik heeft van 202.000 lezers, en van deze groep zou 41.571 een betaald abonnement hebben.
Dan is er nog NDPnieuwsmedia, zij vonden dat ruim de helft van de regionale bladen iedere maand meer dan een miljoen lezers bereikt. Het Parool stond hierin op nummer 1, en De Gelderlander en De Stentor op respectievelijk nummer 2 en 3. Hun gezamenlijke bereik is iedere maand ruim 2 miljoen lezers. In 2022 had Het Parool een dagelijks bereik van 210.438 lezers en een betaalde oplage van 61.885 exemplaren. Bij De Volkskrant waren deze cijfers respectievelijk 500.000 en 344.348.
Vertrouwen in nieuwsmedia
Hoe scoort Het Parool als krant op vertrouwen en betrouwbaarheid?
Media VertrouwensMonitor van Newcom 2019
In een onderzoek uit 2019 van de Media VertrouwensMonitor van Newcom onder ruim 3000 respondenten, kregen Trouw en De Volkskrant de hoogste cijfers. Het Parool en het AD scoorden wat lager, maar nog steeds goed, terwijl De Telegraaf en Metro juist slecht presteerden. De objectiviteit van deze resultaten is overigens niet helemaal duidelijk.
Peiling Motivaction
Motivaction voerde een peiling uit onder meer dan 1500 Nederlanders, waarin deelnemers werd gevraagd hoe betrouwbaar ze 42 verschillende nieuwsbronnen vonden. De laagste scores werden gevonden bij Omroep Ongehoord Nederland (3,6) en TikTok (3,4), gevolgd door Instagram, Twitter en Facebook, die allemaal een score van 4,2 kregen.
Het NOS Journaal werd als meest betrouwbaar beoordeeld met een score van 7,3. Vervolgens kwamen het Radio 1 Journaal (7,0) en Nieuwsuur (6,9). Het NRC scoorde een 6,6, De Volkskrant kreeg een 6,5, Het Parool een 6,3 en De Telegraaf scoorde een magere 5,7. In dit onderzoek werden het AD en Trouw niet meegenomen (Bron: Villamedia).
Wie leest Het Parool?
Het Parool is ‘de krant van Amsterdam’ en is bedoeld voor hoogopgeleide lezers. Behalve Amsterdams stadsnieuws, biedt de krant ook een eigenzinnige kijk op wereldnieuws. Als jij in Amsterdam woont of je verbonden voelt met de stad, is deze krant voor jou.
Vrijheid en autonomie staan hoog in het vaandel bij deze krant, en daarom is de krant ook voor de ‘vrije denkers’.
Het Parool abonnementen en aanbiedingen
Als je je graag wil abonneren op Het Parool met korting, dan heb je een aantal opties. Hieronder lees je welke dat zijn:
Nieuwe abonnees
Digitaal basis
- Onbeperkt artikelen
- €8,67 (24 maanden)/ €9,75 (12 maanden) /€11,92 (maandelijks opzegbaar) per maand
Digitaal
- Onbeperkt artikelen
- Uit Andere Media (UAM)
- Digitale krant met bijlagen (pdf)
- Digitale Editie
- €15,17 (36 maanden)/ €16,25 (24 maanden) /€17,33 (12 maanden) per maand
Zaterdag + Digitaal
- Onbeperkt artikelen
- Uit Andere Media (UAM)
- Digitale krant met bijlagen (pdf)
- Digitale Editie
- PS van de Week en Vrij
- Extra dikke weekendkrant
- €17,12 (36 maanden)/€19,50 (24 maanden) /€21,67 (12 maanden) per maand
Compleet
- Onbeperkt artikelen
- Uit Andere Media (UAM)
- Digitale krant met bijlagen (pdf)
- Digitale Editie
- PS van de Week en Vrij
- Extra dikke weekendkrant
- Doordeweeks de papieren krant
- €25,78 (36 maanden)/€28,17 (24 maanden) /€30,33 (12 maanden) per maand
Bovenstaande tarieven zijn voor nieuwe abonnees (die de afgelopen 6 maanden geen abonnement hebben gehad bij Het Parool).
Reguliere prijzen
Na het verstrijken van deze kennismakingsperiode zijn de reguliere abonnementskosten van toepassing. Vanaf dat moment is het abonnement maandelijks opzegbaar, en de prijzen vind je hieronder:
Digitaal
€25,50 per maand – €5,88 per week
Digitaal Basis
€13,50 per maand – €3,12 per week
Zaterdag + Digitaal
€34,13 per maand – €7,88 per week
Compleet
€46,95 per maand – €10,83 per week
Conclusie
Het Parool, opgericht als verzetskrant tijdens de Tweede Wereldoorlog, staat bekend als dé nieuwsbron voor Amsterdam en biedt ook wereldnieuws. Het richt zich voornamelijk op Amsterdamse aangelegenheden, terwijl het diverse bijlagen en extra’s aanbiedt voor een brede leeservaring. Met verschillende abonnementsopties en prima scores op vertrouwen en betrouwbaarheid, blijft Het Parool een veelgelezen krant voor hoogopgeleide, vrije denkers in Amsterdam.