Beste Duitse krant

Beste Duitse kranten: De top 5

Beste Duitse kranten: De top 5

Ben je nieuwsgierig naar Duitse kranten van hoge kwaliteit en wil je weten welke aan te bevelen zijn? Misschien ben je Duits aan het leren, of wil je gewoon op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit Duitsland. Als je wilt weten welke grote namen er op de Duitse krantenmarkt bestaan, lees dan gauw verder!

Met een bevolking van meer dan 80 miljoen inwoners heeft Duitsland een uitgebreid en hoogwaardig aanbod aan kranten. Het land heeft zelfs de grootste krantenmarkt van Europa, met ongeveer 315 dagbladen – waarvan meer dan 300 regionaal en lokaal zijn. Naast deze dagbladen zijn er 15 weekbladen en zes zondagskranten beschikbaar (cijfers van 2022).

In dit artikel richten we ons op een aantal van de grootste en belangrijkste dagbladen die Duitsland te bieden heeft.

1. Die Bild

Die Bild (“Afbeelding” in het Duits), ook wel bekend als Bild-Zeitung wat letterlijk ‘Beeldkrant’ betekent, is een Duitse tabloidkrant uitgegeven door Axel Springer SE. De krant verschijnt van maandag tot en met zaterdag, terwijl op zondag het zusterblad “Bild am Sonntag” wordt uitgebracht, met een eigen stijl en redactie. Hoewel Bild een tabloidstijl heeft, is het qua formaat vergelijkbaar met een broadsheet. Het is de bestverkochte krant in Europa en wereldwijd de op zestien na grootste in oplage. 

Bild staat bekend om zijn mengeling van roddels, provocerende taal en sensatie, en wordt beschouwd als een krant met aanzienlijke invloed op de Duitse politiek. Qua stijl en journalistiek wordt de Britse krant “The Sun” vaak genoemd als het Engelse equivalent, zijnde de op een na best verkochte tabloidkrant in Europa.

Het motto van Die Bild, duidelijk zichtbaar onder het logo, luidt “unabhängig, überparteilich” (“onafhankelijk, niet-partijgebonden”). Een andere opvallende slogan die ze vaak gebruiken in reclames is “Bild dir deine Meinung!”, wat vertaald kan worden als “Vorm je eigen mening!” (door Bild te lezen). Deze woordspeling is gebaseerd op het feit dat “Bild” in het Duits zowel de gebiedende wijs van het werkwoord “bilden” (Engels: vormen, bouwen, opvoeden) kan zijn als het zelfstandig naamwoord “Bild” (Engels: afbeelding, beeld).

In het tijdperk van digitalisering is het e-paper format steeds belangrijker geworden. In de e-paper edities stond Bild in 2021 bovenaan met ongeveer 128.700 verkochte dagbladen, gevolgd door de Süddeutsche Zeitung en het Handelsblatt, volgens het Statista Research Department.

In 2022 was Die Bild met een groot verschil ook de nationale krant met het hoogste bereik, met 7,82 miljoen lezers. Op de tweede en derde plaats stonden de Süddeutsche Zeitung en de Frankfurter Allgemeine Zeitung met respectievelijk 1,21 miljoen en 0,94 miljoen lezers. De Welt bereikte de vierde plaats met ongeveer 0,77 miljoen lezers.

In 2022 daalden de oplages van zowel Die Bild, de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) als de Süddeutsche Zeitung (SZ) ten opzichte van 2021, hoewel de digitale abonnementen bij Bild wel stegen.

Onder de best beoordeelde nationale dagbladen in 2023 is Die Bild veruit de sterkste in de oplage-ranglijst: Met bijna 1,2 miljoen verkochte exemplaren is het de krant met de hoogste oplage – ondanks dalende verkoopcijfers (Statista Research Department, 2024).

In datzelfde jaar had Die Bild met ongeveer 174.000 verkochte exemplaren ook de hoogste e-paper oplage onder de nationale dagbladen. Het Handelsblatt en de Süddeutsche Zeitung volgden op de volgende posities.

Uit het onderzoek van Reuters (2023) bleek bovendien dat Die Bild, Der Spiegel, FAZ en SZ het meest worden genoemd als nieuwsbronnen waarvoor online wordt betaald. De publieke omroepen genieten het hoogste niveau van vertrouwen, terwijl Bild het laagste niveau van vertrouwen heeft. Dit laatste is een opvallend, misschien wat onverwachts resultaat gezien de populariteit van het blad. Bild behoorde namelijk ook tot de top drie van de meest geciteerde nationale en internationale media in Duitsland.

In 2023 kondigde Axel Springer, de eigenaar van Bild, aan dat ze banen zouden schrappen en tegelijkertijd zouden streven naar een volledig digitaal mediabedrijf. Bild is de grootste en populairste Duitse krant, met een digitale versie die dagelijks veel bezoekers trekt. Als je op zoek bent naar een levendige mix van nieuws, roddels en sensatie, dan is Bild zeker een goede optie.

2. Süddeutsche Zeitung (SZ)

De Süddeutsche Zeitung (SZ), (vertaald “Zuid-Duitse Krant”) is een nationale, Duitse krant die dagelijks wordt uitgegeven in München. Het wordt beschouwd als een van de drie invloedrijkste kranten in Duitsland. De krant werd opgericht door Edmund Goldschagg, Franz Joseph Schöningh en August Schwingenstein, waarbij ze gebruikmaakten van de drukpers van de vooroorlogse Münchner Neueste Nachrichten.

In 2017 ontving de krant de Pulitzerprijs, een gerenommeerde Amerikaanse literatuurprijs die sinds 1917 wordt uitgereikt op het gebied van nieuws, fotografie, prenten, kunst en literatuur. 

De Süddeutsche Zeitung staat hoog aangeschreven vanwege haar onderzoeksjournalistiek. De krant rapporteert op een kritische, moedige en onafhankelijke manier over politiek, economie, maatschappij en cultuur. Daardoor heeft ze een sterke invloed op de publieke opinie en plaatst ze het laatste nieuws in een breder perspectief. Dit maakt de SZ een van de meest geciteerde kranten in Duitsland. Nieuws wordt zorgvuldig gepresenteerd en ze nemen een oprecht standpunt in over gevoelige kwesties.

Door commentaren vanuit diverse perspectieven te brengen, zorgen de redacteuren van de SZ ervoor dat hun lezers alert blijven en hun eigen gedachten vormen. Ze beperken zich niet tot alleen informeren; ze stimuleren hun lezers dus ook bij het vormen van een eigen mening.

De Süddeutsche Zeitung heeft een respectabele tweede plaats behaald in het onderzoek naar de best beoordeelde nationale Duitse dagbladen. Op de eerste plaats stond Bild, gevolgd door de Frankfurter Allgemeine Zeitung op de derde plaats (Statista Research Department, 2024).

Volgens het Statista Research Department stond de SZ in 2021 op de tweede plaats wat betreft de verkoop van digitale edities. Opnieuw leidde Bild de ranglijst, terwijl Handelsblatt op de derde plaats stond.

In 2022 behaalde de SZ nogmaals de tweede plaats onder de nationale kranten met het hoogste bereik, met 1,21 miljoen lezers. Dit is een aanzienlijk verschil met Bild, dat op de eerste plaats stond met 7,82 miljoen lezers, en de derde plaats was voor de FAZ met 0,94 miljoen lezers.

Een jaar later behaalde de SZ de derde plaats van de hoogste e-paper oplage onder nationale dagbladen, met Bild op de eerste plaats en het Handelsblatt op de tweede plaats. Uit het onderzoek van Reuters (2023) blijkt dat Die Bild, Der Spiegel, FAZ en SZ het vaakst worden genoemd als nieuwsbronnen waarvoor men online betaalt.

SZ was een van de eerste toonaangevende kwaliteitskranten die zijn online reactiefunctie deactiveerde, en in plaats daarvan een opinie forum oprichtte om de kwaliteit van het debat te verhogen. De krant heeft zichzelf over de jaren getransformeerd van een gedrukte uitgever tot een digitaal mediabedrijf. Ze streven ernaar om tegen 2030 volledig te worden gefinancierd door digitale inkomsten. Traditioneel bekend om zijn geschreven inhoud, heeft de SZ de afgelopen jaren nieuwe klantengroepen weten aan te trekken door middel van alternatieve inhoudsvormen, waaronder podcasts, voorgelezen teksten, video’s en puzzels.

Het nationale dagblad staat bekend om zijn nieuws, reportages en informatie met sterke standpunten en een onafhankelijke journalistieke stijl. Als je op zoek bent naar goed geïnformeerd nieuws, sluit je dan aan bij de SZ lezers van Duitsland.

3. Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) 

De Frankfurter Allgemeine Zeitung (Duits: “Algemeen dagblad van Frankfurt”) is een dagblad dat wordt gepubliceerd in Frankfurt am Main. Het is een van de meest prestigieuze en invloedrijke dagbladen in Duitsland.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de FAZ opgericht door een groep journalisten die vóór de oorlog werkten aan de zeer gerespecteerde Frankfurter Zeitung. Deze eerdere krant werd in 1943 onderdrukt door Adolf Hitler, waarna de geallieerde bezettingsmacht een nieuwe krant, de Allgemeine Zeitung, oprichtte. Toen de controle over de pers in 1949 werd overgedragen aan de nieuwe West-Duitse regering, begon de Frankfurter Allgemeine Zeitung met publicatie. De krant beloofde waarheidsgetrouwe, objectieve verslaggeving en een eerlijke behandeling van verschillende standpunten. Het werd al snel het eerste West-Duitse dagblad met een echte nationale reikwijdte en verwierf een reputatie voor verantwoordelijke berichtgeving.

De FAZ wordt gewaardeerd vanwege haar onafhankelijkheid en eclectisme. Aan het begin van de 21e eeuw bedroeg de dagelijkse oplage meer dan 400.000 exemplaren. Daarnaast wordt er een Engelse versie, F.A.Z. Weekly, gepubliceerd als bijlage bij de International Herald Tribune. De FAZ heeft ook nog een zondag editie, namelijk de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. 

Met een team van meer dan 350 actieve verslaggevers en correspondenten, zowel nationaal als internationaal, biedt de krant diepgaande verslaggeving. De focus ligt op kwaliteitsjournalistiek, waarbij sensatiejournalistiek en clickbait vermeden worden. Deze inzet heeft de krant al meer dan 1.200 prijzen opgeleverd.

FAZ is de Duitse krant met de grootste verspreiding in het buitenland. Volgens de redactie wordt de krant bezorgd in maar liefst 148 landen. 

Hoewel politiek onafhankelijk, wordt de FAZ over het algemeen een liberaal-conservatief profiel toegedicht, waarbij sporadisch ruimte wordt geboden aan commentatoren met verschillende opvattingen. Vooral van het Feuilleton en bepaalde secties van de zondageditie kan niet worden gezegd dat ze uitgesproken conservatief of liberaal zijn.

Een voormalige redacteur van de krant, Friedrich Karl Fromme, karakteriseerde het profiel van de kwaliteitskrant als conservatief in politieke opvattingen, neigend naar links in sommige rubrieken en met een liberale benadering van de zakenwereld.

De FAZ staat voor vrijheid, met hoogwaardige journalistiek en eigentijdse onderwerpen die variëren van politiek, economie en financiën tot cultuur, wetenschap, technologie en sport. De krant is populair bij mensen die een belangrijke rol spelen in politiek, bedrijfsleven en cultuur, en die een groot vertrouwen hebben in het mediamerk. 

Uit de AWA 2023 is gebleken dat lezers van de FAZ voor 54% afgestudeerden zijn, 43% zijn innovators en trendsetters en 27% is expert in geld/kapitaal beleggingen, aandelen en beleggingsfondsen.

Volgens het Statista Research Department had Die Bild in 2022 verreweg het grootste bereik onder nationale kranten, met 7,82 miljoen lezers. Op de tweede en derde plaats stonden respectievelijk de Süddeutsche Zeitung en de Frankfurter Allgemeine Zeitung, met elk 1,21 miljoen en 0,94 miljoen lezers. De Welt behaalde de vierde plaats met ongeveer 0,77 miljoen lezers.

In een onderzoek naar de best beoordeelde nationale dagbladen in 2023 stond Bild wederom op de eerste plaats, gevolgd door de Süddeutsche Zeitung op de tweede plaats en de Frankfurter Allgemeine Zeitung op de derde plaats (Statista Research Department, 2024).

De Frankfurter Allgemeine Zeitung is aantrekkelijk voor lezers die op zoek zijn naar betrouwbare en uitgebreide nieuwsberichtgeving, en die verder geen interesse hebben in sensatienieuws.

4. Handelsblatt

Handelsblatt is opgericht in 1946 door journalist Herbert Gross. Sinds 2021 staat Sebastian Matthes aan het roer als hoofdredacteur. De uitgever, Handelsblatt Media Group, brengt ook het wekelijkse zakenblad Wirtschaftswoche uit, waar Beat Balzli de leiding heeft. Het hoofdkantoor van Handelsblatt is gevestigd in Düsseldorf.

Handelsblatt is de grootste krant op het gebied van zaken en financiën in de Duitstalige mediawereld. Met zo’n 200 redacteuren, correspondenten en medewerkers over de hele wereld biedt het actuele, uitgebreide en goed onderbouwde verslaggeving. 

Deze krant is een onmisbare bron van informatie voor besluitvormers op hoog niveau in het management. Volgens de “Leseranalyse Entscheidungsträger in Wirtschaft und Verwaltung” (LAE) van 2018 bereikte Handelsblatt iedere dag meer dan 305.000 top beslissers. Ook investeerders en andere professionals doen beroep op het Handelsblatt als betrouwbare bron.

Handelsblatt staat bekend om zijn actualiteit, betrouwbaarheid, diepgang en objectiviteit. Het nieuws wordt grondig onderzocht, geanalyseerd en in de juiste context geplaatst. Met goed onderbouwde rapporten over toekomstige trends en nieuwe technologieën biedt Handelsblatt waardevolle inzichten in voortdurend veranderende industrieën en markten.

In een enquête uit 2022 onder 300 communicatie-experts werd Handelsblatt uitgeroepen tot Zakelijke Redactie van het Jaar – vóór de Financial Times en FAZ. Het onderzoek werd gedaan in opdracht van de tijdschriften Wirtschaftsjournalist en PR Report. De Financial Times en de FAZ werden respectievelijk tweede en derde. Handelsblatt eindigde ook op de eerste plaats in de ranglijst van “Kranten nationaal”, vóór FAZ en Börsenzeitung. Volgens het tijdschrift Wirtschaftsjournalist had het redactieteam van het Handelsblatt “bijzondere aandacht getrokken in de communicatie-industrie”. Ze gingen van de vierde plaats in het voorgaande jaar naar de nummer één positie.

Handelsblatt Media Group staat bekend als dé autoriteit voor zakelijke en financiële informatie in Duitsland, waarbij het zich richt op grondig onderzoek en onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek. Met Handelsblatt (dagblad) en WirtschaftsWoche (zaken weekblad) als voornaamste publicaties, bereikt de groep dagelijks twee miljoen lezers, zowel in gedrukte als digitale vorm.

Het bedrijf legt een sterke nadruk op integriteit en objectiviteit in zijn verslaggeving, waardoor lezers kunnen vertrouwen op betrouwbare en onpartijdige informatie. Daarnaast biedt de website exclusieve interviews met vooraanstaande zakelijke leiders, die waardevolle inzichten verschaffen in de zakenwereld.

Op de website van Handelsblatt vind je een divers aanbod van artikelen, analyses en opinies samengesteld door een team van deskundige journalisten en experts. Ze bieden uitgebreide verslaggeving over diverse sectoren, variërend van financiën en technologie tot politiek en meer.

Handelsblatt heeft nationaal en internationaal een aanzienlijk lezerspubliek. Bovendien organiseren ze ook conferenties en evenementen die zakenmensen samenbrengen om actuele vraagstukken in de zakelijke en financiële wereld te bespreken en te bediscussiëren.

In 2021 stond Handelsblatt op nummer 3 van meest verkochte dagbladen online, met Die Bild bovenaan en SZ op nummer 2, volgens het Statista Research Department. In 2023 had Die Bild de hoogste e-paper oplage onder de nationale dagbladen. Handelsblatt en Süddeutsche Zeitung volgden respectievelijk op de tweede en derde plaats.

Handelsblatt wordt vaak verkozen boven andere Duitse kranten vanwege zijn specialisatie in zakelijke en financiële nieuwsverslaggeving. Voor professionals in de zakelijke wereld en financiële sector biedt Handelsblatt waardevolle inzichten en informatie die relevant zijn voor hun besluitvormingsprocessen. Bovendien heeft het een sterke reputatie opgebouwd voor onafhankelijkheid en objectiviteit in zijn berichtgeving, wat bijdraagt aan het vertrouwen van zijn lezers.

5. Die Welt

Die Welt (“De Wereld”) kwam tot stand in 1946 in Hamburg, en werd opgericht door de Britse bezettingsmacht met als voornaamste doel een kwalitatieve krant te creëren die leek op het model van The Times. In haar vroege dagen bood de krant zowel nieuws als redactionele stukken met een Brits perspectief. Vanaf 1947 hanteerde de krant echter een beleid waarbij belangrijke kwesties werden belicht in twee hoofdartikelen: één vanuit een Brits standpunt en één vanuit een Duits standpunt. In 1953 werd Die Welt overgenomen door Axel Springer, een uitgever waar ook Die Bild onder valt.

Die Welt is een dagblad en haar voornaamste rivalen zijn de Frankfurter Allgemeine Zeitung, (FAZ) de Süddeutsche Zeitung (SZ) en de Frankfurter Rundschau (FR). De hoofdredactie bevindt zich in Berlijn, in samenwerking met de Berliner Morgenpost. Hoewel de krant zichzelf positioneert als “liberaal kosmopolitisch” in haar redactionele standpunten, wordt ze doorgaans beschouwd als conservatief.

Dagelijkse regionale edities verschijnen in Berlijn en Hamburg. Er verschijnt ook een dagelijkse regionale bijlage in Bremen. Het dagblad beschikt over een uitgebreid economiekatern en geniet van populariteit onder conservatievere middenstanders en zelfstandige ondernemers. Sinds 2004 wordt ook Welt Kompakt uitgebracht, een compactere versie van de krant in tabloidformaat. In de beginjaren werd de krant beschouwd als burgerlijk-liberaal, maar sinds de jaren zestig heeft ze een meer rechtse koers ingezet.

In 2022 was Die Bild met een groot verschil de nationale krant met het hoogste bereik. Op de tweede en derde plek kwamen respectievelijk de Süddeutsche Zeitung en de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Die Welt bereikte een prima vierde plaats, volgens het Statista Research Department.

Die Welt staat bekend om haar “liberaal kosmopolitische” redactionele standpunt, hoewel het algemeen als conservatief wordt beschouwd. Dit kan een ander perspectief bieden dan bijvoorbeeld Die Bild, die bekend staat om haar populistische en sensationele benadering.  Die Welt onderscheidt zich bovendien van andere Duitse kranten door haar economische focus en doelgroep. De krant heeft een specifieke focus op economische zaken en geniet een lezerspubliek van conservatievere middenstanders en zelfstandige ondernemers. 

Wat is de populariteit van Duitse kranten door de jaren heen?

De oplage van dagbladen in Duitsland is de afgelopen tien jaar gestaag afgenomen. In 2021 werden ongeveer 12,3 miljoen exemplaren verkocht, een aanzienlijke daling ten opzichte van de bijna 19 miljoen exemplaren tien jaar eerder. Deze neerwaartse trend is al gaande sinds 1991, toen er rond de 27,3 miljoen exemplaren werden verkocht in het tweede kwartaal. Tegen het tweede kwartaal van 2023 was de oplage gehalveerd tot ongeveer 10,9 miljoen exemplaren. Bovendien daalde het aantal dagbladen in Duitsland van ongeveer 158 tot 114 tussen 1991 en 2018.

Volgens een enquête van Infratest Dimap genoten publieke radiostations en televisiestations in 2020 de hoogste mate van geloofwaardigheid onder de media in Duitsland. Dagbladen behaalden de derde plaats. De roddelpers, evenals sociale media en netwerken, presteerden bijzonder slecht.

Uit een Forsa-enquête in 2022 bleek ook dat radio het hoogste niveau van geloofwaardigheid had (55%). In dat jaar vertrouwde 47% van de Duitsers de media als bron, volgens de Edelman Trust Barometer. Dit ligt iets boven het gemiddelde van de onderzochte landen wereldwijd.

Laten we nu eens kijken naar enkele van de meest gerenommeerde Duitse dagbladen. We zullen de redactionele standpunten, journalistieke benaderingen en hun rol in het leveren van betrouwbare informatie aan het Duitse publiek bespreken.

Hoe kies je de beste krant?

Er is een breed scala aan Duitse kranten beschikbaar die aan verschillende behoeften voldoen. De keuze voor de beste krant hangt sterk af van persoonlijke voorkeuren, interesses en criteria voor kwaliteit. 

Die Bild staat bijvoorbeeld bekend om haar sensationele en populistische benadering en spreekt een breder publiek aan. De Süddeutsche Zeitung (SZ) richt zich juist op een meer progressief lezerspubliek en behandelt een breed scala aan politieke, culturele en sociale kwesties. Die Welt heeft een wat specifieker lezerspubliek van mensen die geïnteresseerd zijn in economische zaken en conservatieve standpunten. FAZ wordt aan de andere kant vaak beschouwd als een krant voor intellectuelen en beleidsmakers, met een focus op diepgaande analyses en een breed scala aan onderwerpen, zoals politiek, economie, cultuur en buitenlands beleid. Verder richt Handelsblatt zich voornamelijk op professionals in de zakelijke en financiële wereld, met uitgebreide dekking van economische en zakelijke kwesties die relevant zijn voor professionals in deze sectoren.

Stuur een reactie

Houd er rekening mee dat de redactie je commentaar eerst moet goedkeuren.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>