Steeds vaker worden we uitgedaagd om te bepalen of wat we lezen echt is, of simpelweg ‘fake news’. Het onderscheid tussen feiten en meningen vervaagt steeds meer, en dit wordt verder bemoeilijkt door de voortdurende technologische ontwikkelingen en de invloed van sociale media.
Een voorbeeld van een recente technologische innovatie zijn de zogenaamde “deepfakes”: levensechte video’s waarin mensen dingen lijken te zeggen die ze nooit daadwerkelijk hebben uitgesproken. Dit vergroot de uitdaging om betrouwbaar nieuws te onderscheiden van misleidende informatie.
Nieuwsmedia hebben een aanzienlijke impact omdat ze de politieke macht beïnvloeden, maar ook omdat ze de onderwerpen bepalen die op de publieke agenda staan. Juist daarom is het waarborgen van betrouwbaar nieuws des te belangrijker.
Een duidelijk voorbeeld van de impact van nepnieuws werd waargenomen tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. In die tijd werden talloze valse nieuwsberichten verspreid, waarbij een overweldigend aantal in het voordeel van Trump was. Onderzoek heeft aangetoond dat deze misleidende berichten een aanzienlijke invloed hadden op het stemgedrag van Amerikaanse kiezers.
Het is essentieel dat het nieuws dat we consumeren betrouwbaar en accuraat is, om zo een goed geïnformeerde samenleving te bevorderen. Voor kwaliteitskranten is het cruciaal om grondig onderzoek te doen en hun geloofwaardigheid te behouden, hoewel dit tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend is.
In dit artikel zullen we ons richten op de meest betrouwbare kranten in Nederland.
1. De Volkskrant
De Volkskrant staat bekend als een kwaliteitskrant die streeft naar betrouwbaarheid, integriteit en objectiviteit in hun berichtgeving. Met een lange geschiedenis van kwalitatieve journalistiek heeft De Volkskrant een reputatie opgebouwd voor het leveren van actueel nieuws vanuit diverse perspectieven, diepgaande analyses en achtergrondverhalen. De krant streeft er niet alleen naar om informatie te verstrekken, maar ook om te analyseren en lezers te inspireren. Ze geloven bij De Volkskrant dat goede journalistiek het leven van lezers verbetert.
Bij de Volkskrant heerst bovendien een cultuur van openheid en nieuwsgierigheid. Ze gaan zorgvuldig te werk en waar mogelijk behandelen ze onderwerpen met een vleugje humor. De krant heeft in de afgelopen jaren een verschuiving naar politiek rechts doorgemaakt en is bedoeld voor hoger opgeleiden. Voor sensatie is er in deze krant geen ruimte.
In een oude peiling uit 2006, uitgevoerd door het tv-programma “De Leugen”, werd van alle nationale dagbladen De Volkskrant als de meest betrouwbare krant beschouwd (66,8%). Het AD kreeg de tweede plaats met 66,6% en het NRC stond op nummer drie (66,5%). Uit diezelfde test bleek dat ruim 86% van de Nederlanders de beschikbare nieuwsvoorziening betrouwbaar acht. Dit staat in schril contrast met het vertrouwen in de politiek, waar slechts 16% van de ondervraagden toen vertrouwen in had.
Een ander onderzoek, uitgevoerd door Reuters in opdracht van het Commissariaat voor de Media, richtte zich op de mate van vertrouwen die Nederlanders hebben in landelijke media. Bijna 1500 Nederlanders namen deel aan het onderzoek. Er werd gevraagd naar het vertrouwen in verschillende media, inclusief gedrukte media en tv-journaals.
In de categorie van gedrukte media werd De Volkskrant als meest vertrouwd beschouwd (en krijgt het de tweede plaats op de algehele lijst). Naast De Volkskrant worden ook het NRC Handelsblad en Trouw gezien als kwaliteitskranten die streven naar veelzijdige en diepgaande nieuwsberichten.
Als je waarheidsgetrouw nieuws waardeert en geen interesse hebt in entertainment berichten, overweeg dan De Volkskrant als jouw krant. De Volkskrant biedt een uitgebreide dekking van actuele gebeurtenissen en achtergrondverhalen die relevant zijn voor een breed scala aan lezers.
Bekijk de Volkskrant aanbiedingen hier:
2. NRC Handelsblad
Bij het NRC Handelsblad staat de zoektocht naar waarheid en feiten centraal. Hun journalisten zijn kritisch, onafhankelijk en gedreven om diepgaand onderzoek te doen naar onderwerpen die vaak verborgen blijven. Ze hebben een sterke focus op betrouwbaarheid, wat de basis vormt van alles wat ze doen.
Het NRC claimt de meeste onderzoeksjournalisten te hebben binnen de Nederlandse media. Ze maken tegenwoordig tevens gebruik van podcasts om hun boodschap te verspreiden en nieuws te brengen gebaseerd op feitelijke informatie.
Het NRC richt zich voornamelijk op een publiek dat hoogopgeleid, ambitieus en welvarend is. Over het algemeen wordt de krant beschouwd als een betrouwbare bron van informatie. Hun brede dekking omvat nieuws, politiek, economie en cultuur. Ze zetten zich in voor nauwkeurigheid en geloofwaardigheid in hun berichtgeving.
Volgens het onderzoek van Reuters, waarin De Volkskrant als het betrouwbaarste gedrukte medium werd beoordeeld, staan het NRC Handelsblad en Trouw op een gedeelde tweede plaats. NRC staat ook wel bekend als de liberale tegenhanger van De Volkskrant.
Het verschil tussen De Volkskrant en het NRC zit vooral in de politieke benadering, waarbij De Volkskrant vaak wordt beschouwd als progressief, terwijl het NRC Handelsblad een reputatie heeft voor neutraliteit. Net als De Volkskrant, is ook het NRC niet uit op sensatie of showbizz nieuws. Zoek jij een neutrale en kwalitatieve krant die diepgang en focus op verschillende onderwerpen biedt, dan is het NRC een uitstekende keuze.
Bekijk de NRC aanbiedingen hier:
3. Trouw
Trouw heeft een rijke geschiedenis als verzetskrant tijdens de Tweede Wereldoorlog en legt vandaag de dag de nadruk op religie en filosofie, naast thema’s als milieu, onderwijs, opvoeding en levensbeschouwing.
Volgens het onderzoek van Reuters over betrouwbaarheid delen Trouw, het Financieele Dagblad (FD) en het Algemeen Dagblad (AD) de derde plaats, na De Volkskrant en het NRC Handelsblad.
Uit een ander onderzoek – de Media VertrouwensMonitor van Newcom uit 2019 – blijkt dat 57% van de ruim 3.000 Nederlandse respondenten vertrouwen heeft in de Nederlandse kranten. Trouw en De Volkskrant behaalden hierbij het hoogste cijfer, namelijk een 7,6. Beide kranten scoren ook goed op transparantie en redactionele onafhankelijkheid van commerciële belangen, en weten bovendien goed in te spelen op de interesses van hun lezers. Het Parool scoorde een mooie 7,3 op vertrouwen (wat gelijk is aan het landelijk gemiddelde). Het AD behaalde een 7,1 en blinkt uit in kwaliteit, objectiviteit en betrouwbaarheid in vergelijking met onder andere De Telegraaf en Metro. Hoe objectief deze resultaten zijn, is echter niet helemaal duidelijk.
In een meer recent onderzoek (2022) van het Commissariaat voor de Media – waarin wederom Nederlanders werden ondervraagd – kreeg Trouw een betrouwbaarheidscijfer van 6,4. Dat was vlak voordat de oorlog in Oekraïne begon. Het cijfer was iets lager dan de score van 6,6 vier jaar eerder. De beoordelingen van andere kranten bleven min of meer gelijk of daalden ook lichtjes. Op 15 juni concludeerde het Commissariaat dat het vertrouwen in nieuwsmedia stabiel bleef.
Het rapportcijfer van Trouw onder eigen abonnees en frequente lezers bleef gelijk op 7,2. Met zijn sterke nadruk op kwalitatieve journalistiek en zijn reputatie voor betrouwbaarheid, is Trouw een vertrouwde bron van nieuws en analyse voor veel lezers.
Bekijk de Trouw aanbiedingen hier:
4. Algemeen Dagblad
Het AD (Algemeen Dagblad) blijft een van de populairste kranten in Nederland. De grote interesse in de krant is vooral te danken aan zijn uitgebreide sportsectie, waarbij het AD ook samenwerkt met de Eredivisie.
Het staat bekend als een betrouwbare en onafhankelijke krant en heeft vooral veel lezers in het westen en zuiden van het land. Met maar liefst zeven regionale titels biedt het AD ook lokaal nieuws aan op verschillende plaatsen. De krant werd opgericht in 1946, kort na de oorlog, en profileert zich als neutraal. Met een oplage van ongeveer 300.000 exemplaren is het de op een na grootste betaalde krant in Nederland.
Zoals eerder vermeld, bleek uit een oude peiling uit 2006, uitgevoerd door het tv-programma “De Leugen”, dat het AD door 66,6% van de ondervraagden als betrouwbaar werd beschouwd, waarmee het de tweede plaats behaalde. De Volkskrant stond met 66,8% op de eerste plaats, gevolgd door het AD (66,6%) dus en het NRC (66,5%).
Het Algemeen Dagblad is een uitstekende optie als je op zoek bent naar een betrouwbare krant met een sterke focus op sport en lokaal nieuws. Bovendien staat het bekend als een neutrale krant, zonder een uitgesproken politieke voorkeur.
Bekijk de AD aanbiedingen hier:
5. Financieele Dagblad
Het Financieele Dagblad is een toonaangevende krant die zich specialiseert in economisch nieuws en zakelijke ontwikkelingen. Het richt zich op diverse sectoren, zoals retail, media, gezondheidszorg, start-ups, financiën en technologie. Daarnaast voorziet het FD in nieuws over de laatste beurskoersen van verschillende effectenbeurzen, waaronder de AEX, Euronext, Nasdaq en Dow Jones. Het FD is een van de oudste dagbladen van Nederland, ontstaan tijdens de Tweede Wereldoorlog in 1943 door een fusie van het Amsterdamsch Effectenblad en De Dagelijkse Beurscourant.
Met 191.000 abonnees en meer dan 12 miljoen pageviews per maand, bereikt het FD een lezerspubliek in de hoogste sociale en welstandsklassen. Het staat bekend als een betrouwbare bron van informatie, vooral op het gebied van financieel en economisch nieuws. Het biedt uitgebreide achtergrondinformatie, analyses en belangrijke updates over economische ontwikkelingen.
Uit het eerder genoemde onderzoek van Reuters over betrouwbaarheid van de media, eindigde het FD op de derde plaats samen met Trouw en het AD. Dit benadrukt de erkenning van het FD als een betrouwbare nieuwsbron in Nederland.
Bekijk de FD aanbiedingen hier:
Hoe kies je de beste krant?
Volgens een onderzoek van het CBS uit 2020 steeg het vertrouwen van burgers in ‘de pers’ tijdens de corona crisis van 36 naar 46 procent. Hoewel dit nog steeds lager is dan het vertrouwen in rechters en politie, dat bijna 80 procent bedraagt, ligt het ruim boven het vertrouwen in politici, dat op 33 procent ligt. De groei van het vertrouwen in journalisten was ook significant.
Bij het kiezen van een goede krant is het essentieel om te kijken naar de stappen die worden genomen om betrouwbaar te blijven en feiten te verifiëren. Kranten dienen daarnaast de behoeften van hun doelgroep te begrijpen, want het leveren van relevante content draagt ook bij aan het opbouwen van vertrouwen.
Mediawetenschappers beweren dat journalisten meer vertrouwen genieten wanneer ze transparant communiceren over hun professionaliteit en waarden. Volgens Scribbr – een bron van tips voor academici bij het schrijven van hun scripties – staan De Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw bekend om hun zorgvuldige fact-checking, naleving van strenge journalistieke normen en hun bereidheid om eventuele fouten te corrigeren. Aan de andere kant worden kranten zoals De Telegraaf en Metro soms als minder betrouwbaar beschouwd, hoewel ze toch populair blijven.